IT'ers kennen geen honger en dorst..

Door RaseriaN op woensdag 10 maart 2010 13:35 - Reacties (35)
Categorie: Rant's, Views: 4.922

Wat mij opvalt als IT'er zijnde.. geen enkel bedrijf kan eigenlijk zonder je, maar ze zullen je nooit met dergelijk respect behandelen, noch (sponsored by RobIII) zullen ze ooit eens proberen zich in te leven in JOUW situatie, waar zij dat wel aan jou vragen. Legendarische woorden zoals "Je weet hoe belangrijk, die en die service of software oplossing voor ons is?" zullen elke IT'er wel bekend klinken..

Nu komt hetgene wat mij al geruime tijd veel erger stoort en dat is het feit dat de klanten denken dat IT personeel geen honger, dorst of een prive leven hebben. Er wordt klakkeloos vanuit gegaan dat jij wel even rustig wacht, tot de gebruiker zijn boterhammetjes kan gaan eten (of aanschuift aan het diner) en dat dan pas alle werkzaamheden gedaan worden en natuurlijk vlekkeloos verlopen zodat hij/zij geen problemen ondervind zodra zij opstart. Dat jij even geen lunch hebt of je diner in de magnetron kan terugvinden is gewoon vette pech voor de kabouter jou.

Nu zal niet iedereen het hier mee eens zijn, maar daar is juist de discussie om :)

Volgende: Wachtruimtes bij dierenartsen.. 03-'11 Wachtruimtes bij dierenartsen..
Volgende: Verkiezingstuig.. 03-'10 Verkiezingstuig..

Reacties


Door Tweakers user zkiwi, woensdag 10 maart 2010 13:43

Het is bekend. Als ik een boterham zit te eten dan wordt er gemeld eet smakelijk en of ik dan ook maar meteen wat voor ze wil doen.

Door Tweakers user Poenzkie, woensdag 10 maart 2010 13:46

/Agree

Hoevaak ik in me koffie/lunch pauze gebeld wordt of ik ff kan komen helpen.. :/ en zelf als je dan ziek thuis in bed ligt willen ze nog dat je wat voor ze gaat doen.

Door Tweakers user RobIII, woensdag 10 maart 2010 13:47

...nog zullen ze ooit eens proberen...
NOCH :Y)

Door Tweakers user dev10, woensdag 10 maart 2010 13:52

Ik word hier gelukkig met rust gelaten tijdens m'n lunch. (Ga ook vaak even naar buiten als het mooier weer (=warmer) is.) Als ik een update uit moet voeren voor het boekhoudprogramma of iets dergelijks begin ik meestal een uurtje eerder. Mocht er iets niet goed gaan is er nog tijd genoeg om te herstellen.

Door Tweakers user Appel, woensdag 10 maart 2010 13:52

Een tip uit de praktijk, neem zelf boterhammen en drinken mee en ga in je pauze gewoon een half uur lopen met een paar collega's. Is goed voor de gezondheid, je bent weg van je keyboard en als ze je op je 06 bellen dan kan je zeggen: "Ik kijk ernaar als ik terug ben"

Maar om even terug te komen op de zin "geen enkel bedrijf kan zonder je" is inderdaad waar. Maar een IT'er (in de klassieke situatie) kan ook niet zonder het bedrijf. De systemen blijven wel draaien, maar zonder mensen die er echt geld mee verdienen zijn die systemen in eerste instantie niet eens mogelijk.

Het is gewoon een balans die iedereen binnen het bedrijf moet houden, de IT'er is geen slaafje en de gebruiker is absoluut niet ondergeschikt aan de IT'er.

Door Tweakers user Warmaster88, woensdag 10 maart 2010 13:53

Ken het ;)
daarom maken andere werknemers eten voor mij ;)

Door Tweakers user plankton123, woensdag 10 maart 2010 13:53

Standaard half 11 met de koffiepauze hier gaat de telefoon, en standaard trekken we dan ook de stekker eruit :P

Door Tweakers user RaseriaN, woensdag 10 maart 2010 14:06

@RobIII : Aangepast hoor ;)

@LzpAppel
Tuurlijk, klopt ook wel dat wij niet zonder het bedrijf kunnen. Maar IT'ers erkennen dat ook gewoon eerlijk. Waar klanten dat veelal minder hebben (mijn inziens dan ;)).

@Rest
Buiten eten is inderdaad een optie, maar helaas ben ik veel bij mijn klanten en wordt mijn lunch vaak misbruikt als reistijd tussen die klanten. Lastigste is ook dat ik geen nee kan zeggen op het moment als mensen me netjes vragen of ik even kan meekijken ;)

Door Tweakers user FiXeR.nl, woensdag 10 maart 2010 14:07

Daar kies je toch voor als je ICT'er wordt! ;)

Door Tweakers user Lewt, woensdag 10 maart 2010 14:08

Op mijn stage (ja ik ben student) gaan we lekker om 12:30 wandelen naar de supermarkt en dan is de IT afdeling er rond 13:00 weer, heerlijk vind ik zelf even beweging en even niet gestoord worden dan kan je daarna weer lekker fris aan de slag. :*)

Door Tweakers user Appel, woensdag 10 maart 2010 14:09

@plankton123: Als ik daar als directeur/management achter zou komen dan zou ik in een klap mijn IT uitbesteden. Sorry, maar dat vind ik gewoon niet kunnen.

Stel je voor, je moet naar het ziekenhuis omdat je een nieuw kind/nichtje/neefje of whatever krijgt. Onderweg krijg je een klapband en je weet nog net je auto bij een autobedrijf het terrein op te krijgen. Je doet de kofferbak open en ziet dat je reserveband helemaal leeg is.

Dus geluk! Je staat bij een automonteur, je stapt de deur binnen en het belletje gaat. Er is alleen niemand bij de balie aanwezig. Nieuwsgierig kijk je de werkplaats in en ziet alle monteurs en de receptioniste lekker aan de koffie en gebak zitten. Een van de monteurs ziet je staan, staat op en loopt jou kant op, om vervolgens de deur naar de werkplaats dicht te doen.

Nou! Daar sta je dan, je moet ergens heel urgent zijn want de bevalling kan je niet missen. Maar ja, je zal moeilijk verder komen met de auto omdat ze lekker aan het gebak zitten! Dus wat doe je? Je gaat zitten, pakt een auto-week van 13 jaar geleden en gaat lekker zitten wachten.

Maar ja, die monteurs krijgen anders nooit een momentje om even lekker taart te eten :)

[Reactie gewijzigd op woensdag 10 maart 2010 14:10]


Door Tweakers user Orian, woensdag 10 maart 2010 14:13

@LzpAppel, het lijkt me wat moeilijk om een zwangere vrouw met een computer naar het ziekenhuis te krijgen :). Ik kan me geen computerprobleem bedenken (uitgezonderd elektrocutie) waar levens van afhangen. Wellicht in een ziekenhuis, maar 99% van de IT werkt niet in een ziekenhuis gok ik :P

Door Tweakers user Soldaatje, woensdag 10 maart 2010 14:18

Sommige afdelingen hebben gewoon niet allemaal tegelijk pauze, zodat er altijd iemand is om problemen op te lossen.

Door Tweakers user Appel, woensdag 10 maart 2010 14:19

@Orian,

Ik heb gewoon een situatie proberen te schetsen waar je niet verder kan en je toch echt verder moet. Het was het eerste wat ik me kon bedenken :P

Je zou het ook kunnen zien als je met de auto naar een examen moet, er is tijdsdruk en als je de deadline niet haalt zit je in de problemen. Dan ben je van iemand afhankelijk die de service verleend om je uit de brand te helpen en dan stuit je op een stelletje gasten die je dwars gaan zitten.

Door Tweakers user dvdheiden, woensdag 10 maart 2010 14:23

Hier vinden ze IT-ers minderwaardige mensen :P

Behalve als ze je nodig hebben }>

Door Tweakers user Warmaster88, woensdag 10 maart 2010 14:24

@HackZois: is dat niet bijna overal zo? ;)

Door Tweakers user scenix_, woensdag 10 maart 2010 14:26

Gelukkig word het tekort aan persoonlijke aandacht en sociaal leven meer dan goed gemaakt door mijn riante salaris wat daarbij hoort ;)

Door Tweakers user Orian, woensdag 10 maart 2010 14:26

@LzpAppel: Uiteraard stuit je dan op een groepje mensen die even niet wil helpen. Maar ze hebben ook even het recht nee te zeggen. Zoals ik al zei, van IT hangen zelden(/nooit) levens af, dus het is niet zo'n beroep als brandweerman/ambulancepersoneel.

Als je ITer bent wordt je hopelijk ook niet om 3 uur 's nachts uit je bed gebeld omdat de buurman geen internetverbinding meer heeft. Dit terwijl ik wel de buurman/vrouw als hij/zij ambulancemedewerker was zou wakker maken als iemand hier een hartaanval krijgt.

Door Tweakers user --MeAngry--, woensdag 10 maart 2010 14:29

Tjah, ik doe zelf netwerkbeheer en vind het eigenlijk gewoon logisch om wat in de lunch of tijdens een andere pauze te doen. Je bedrijf draait op de IT die jij onderhoud, ja, dus ze mogen je best dankbaar zijn. Maar om diezelfde reden moet je zorgen dat je collega's zo min mogelijk last van je ondervinden.

Je mag je collega's buiten de IT namelijk ook dankbaar zijn, want als zij niet aan het werk zouden zijn, zou jij ook geen werk hebben. ;)

Wederzijds respect heet dat. :)

[Reactie gewijzigd op woensdag 10 maart 2010 14:31]


Door Tweakers user chime, woensdag 10 maart 2010 14:33

@LzpAppel

Je eerste voorbeeld: geen mechaniekers in de garage maar een briefje dat zegt gesloten wegens pauze.
Het lijkt me beter om het afsluiten van een telefoon van een it dienst daarmee te vergelijken.

Pauze is pauze.
Nu, is er natuurlijk een probleem waarbij x-aantal mensen vastzitten en met hun vingers zitten te draaien. Ja goed, daarvoor kan je je pauze wel even onderbreken om het systeem terug recht te trekken.

Maar de meeste problemen moet niet direct worden opgelost omdat het wel even verder kan.
Integendeel zelfs: vlug en snel iets oplossen zorgt er vaak voor dat het probleem niet volledig opgelost wordt en je achteraf nog eens kan komen opdraven.

Gewoon af en toe 'nee' kunnen zeggen en ze laten wachten doet wonderen.

Door Tweakers user magiel, woensdag 10 maart 2010 14:33

Op mijn stage had het hele bedrijf pauze van 1230 tot 1300, wij van 1300 tot 1330, of 1200 tot 1230. Prima oplossing :)

Door Tweakers user himlims_, woensdag 10 maart 2010 14:41

dan ligt dat aan jouw houding en manier hoe jij over komt tot de rest van het personeel.
Hier werkt dat net even ietsjes anders, en pauze is pauze, als je daar te veel van gaat afwijken verlies jij je geloofwaardigheid en standvastheid. Neej hier is 't precies andersom; met weet hoebelangrijk IT is, en respecteerd dat ook

Door Tweakers user veincode, woensdag 10 maart 2010 15:00

Tsjah. Ik neem aan dat je dan doelt op een IT-er in een service-rol (servicedeskmedewerker, eerste/tweede/etc.-support, beheerder..).

Kijk, mensen betalen flink om zaken draaiende te houden. Binnen veel bedrijven in Nederland is de computer een must om te werken. Als het netwerk er dan uit ligt loop je heel veel omzet mis (want niemand gaat de tijd compenseren die ze niet konden werken door een netwerkstoring, ofwel: kosten netwerkstoring = 90% van je medewerkers --> 0% productiviteit * uurloon).

Op een servicerol vind ik dat je idd je pauzes met elkaar moet afstemmen. Voor algemene softwareoplossingen moet je een realistische looptijd afstemmen en daar ook op plannen.

En de opmerking 'geen enkel bedrijf kan eigenlijk zonder je, maar ze zullen je nooit met dergelijk respect behandelen' brengt me in een lachstuip, en ik ben zelf werkzaam in de IT-sector :P

Door Tweakers user RaseriaN, woensdag 10 maart 2010 15:18

En de opmerking 'geen enkel bedrijf kan eigenlijk zonder je, maar ze zullen je nooit met dergelijk respect behandelen' brengt me in een lachstuip, en ik ben zelf werkzaam in de IT-sector
Goede onderbouwing voor je lachstuip! Niet elke klant is hetzelfde en ik schets natuurlijk de meest extreme natuurlijk. Men weet vaak wel hoe belangrijk IT is, maar de persoon die het uitvoert zal ze echt niet zoveel intresseren hoor ;)

En als iets omvalt, zal echt wel elke ITer zijn boterham of avondeten laten staan om het op te lossen. Ik doel meer op gebruikersgerelateerde problemen en vind ik het niet echt normaal dat je dan alles opzij moet zetten :)

[Reactie gewijzigd op woensdag 10 maart 2010 15:21]


Door Tweakers user Peekster, woensdag 10 maart 2010 15:24

Wat heerlijk dat je een telefoon ook niet op hoeft te nemen.

Mij storen als ik aan het eten ben kan je proberen maar meestal ga je dan met de opmerking "Stuur maar een mailtje of kom over een uurtje terug" weer weg. 8-)

Door Tweakers user smesjz, woensdag 10 maart 2010 15:33

Tsja, het lijkt mij gewoon af hangen van het service-niveau wat je afspreekt met de rest van de organisatie.

Als jij een afspraakt met het management hebt dat je tussen 12:00 en 13:00 niet bereikbaar bent ivm pauze moeten de gebruikers bij het management klagen en niet bij de ICT-afdeling.

Vaak helpt een stuk communicatie ook, je hoeft niet meteen alles op te kunnen lossen zolang ik als gebruiker maar op de hoogte word gehouden. En het is ook een kwestie van je eigen belang afwegen t.o.v. bedrijfsbelang, niemand gaat dood als gebruikers tijdens de pauze niet kunnen printen maar als de accountmanager dadelijk naar een klant moet en hij kan het contract niet printen zou je misschien iets later moeten gaan pauzeren.

Door Tweakers user veincode, woensdag 10 maart 2010 16:22

Hierbij mijn onderbouwing:
"geen enkel bedrijf kan eigenlijk zonder je" ==>daar ben ik het niet mee eens. Iedereen is vervangbaar. En jawel, de bedrijven hebben de beheerder, etc. nodig, maar in veel bedrijven is IT geen corebusiness maar een faciliteit. De bedrijven hebben IT nodig om hun product te kunnen realiseren, maar IT blijft ten diepste alleen een kostenpost en 'means to an end', net als koffie, eten, elektriciteit en pennen.

En het tweede stukje "maar ze zullen je nooit met een dergelijk respect behandelen" vond ik vooral niet zo sterk. Ik bedoel: hoeveel respect is redelijk? Hetzelfde respect als de koffiejuffrouw krijgt? Of de concierge? Of de telecommedewerker als de rekening weer eens niet klopt? Als IT-er lever je een service en wordt dat door mensen ook van je verwacht.
Verder deed de opmerking me een beetje denken aan de befaamde quote van Calimero "zij zijn groot en ik is klein, en da's niet eerlijk, o nee" :P

Ik moet me inhoudelijk verder aansluiten bij smesjz. De oplossing ligt bij communicatie, verwachtingenmanagement en prioriteit van het issue.

Ingaande op je opmerking: " Ik doel meer op gebruikersgerelateerde problemen en vind ik het niet echt normaal dat je dan alles opzij moet zetten".
Helemaal mee eens.
En bovengenoemde regels als prioritering van een issue en vaste oplostijden werken alleen als mensen ook fysiek niet aan je bureau kunnen staan (dus verhuizen van de IT-afdeling!) of de IT-afeling moet echt goede standaardprocessen hebben die ook gedragen worden door het management. Als een gebruiker het daar dan niet mee eens is moet die langs een manager om van het proces af te wijken, en die moet niet voor elk wissewasje toegeven.

(btw; no offense intended)

Door Tweakers user plankton123, woensdag 10 maart 2010 16:33

@plankton123: Als ik daar als directeur/management achter zou komen dan zou ik in een klap mijn IT uitbesteden. Sorry, maar dat vind ik gewoon niet kunnen.
Het is niet netjes, maar mensen doen het er echt gewoon om. Schijnbaar kunnen ze toch wel even zonder dat formuliertje uit te printen en werken ze door tot de pauze eraan komt. DAN bellen ze dat de printer het niet doet en moeten wij even kijken en gaan zij pauze houden.

Wie is hier nou de aso?


Edit: Tuurlijk zullen wij gelijk opspringen zou er een server of wat dan ook doodgaan, maar mensen komen altijd met kleine zeikproblemen die wij mogen oplossen als ze pauze houden, nee dankje.

[Reactie gewijzigd op woensdag 10 maart 2010 16:34]


Door Tweakers user dvdheiden, donderdag 11 maart 2010 09:04

Niet IT-ers vinden IT-ers het as van het kwaad :P

[Reactie gewijzigd op donderdag 11 maart 2010 09:05]


Door Tweakers user redfox314, donderdag 11 maart 2010 13:09

Zelfs een arts heeft recht op pauze. Sterker nog, het is zijn plicht om pauze te nemen zodat hij met een fris hoofd zijn werk kan doen. Het is perfect mogelijk om ervoor te zorgen dat het individu niet 24/7 beschikbaar moet zijn zo iets heet wachtdienst. Als IT voor je bedrijf toch zo belangrijk is kan je hetzelfde toepassen. Dat is nu net de taak van het management. Als je tijdens je pauze wordt lastig gevallen door klanten of als de klanten geen antwoord krijgen tijdens de pauze dan heeft het management jammerlijk gefaald.

Door Tweakers user NjitsSs, donderdag 11 maart 2010 21:13

Installeer dan ook zo'n antwoordapparaat als bij The IT Crowd... "Have you tried turning it off and on again?" :+

Door Tweakers user Spetsnaz, vrijdag 12 maart 2010 01:43

Dat was voor mij de reden om door te studeren, ik kon er slecht tegen om als een voetveeg te worden behandeld terwijl je zeker weet dat je harder werkt en meer verantwoordelijkheid draagt dan degene die je even komt vertellen hoe kut het hele netwerk wel niet is.

Door Tweakers user BramuS, zaterdag 13 maart 2010 12:11

ben het wel eens, ben zelf werkzaam in de IT en leef eigenlijk van 6 uur in de ochtend tot 3 uur in de nacht, 3 uurtjes slapen en op de zaterdag alles inhalen. Doe jij even die server updaten vanacht want we hebben die nieuwe features nodig en kunnen dat niet onder werktijd doen want dan kunnen we niet werken. Of er is een storing, zit je net rustig te eten gaat de telefoon, of het is 2 uur in de nacht en een klant uit buitenland belt je ff lekker op ach ja moet wat he!

Door Tweakers user ari, dinsdag 1 maart 2011 11:40

Gewoon factureren toch? Prima als de baas een nachtelijke update wil hebben, maar dan betaalt-ie daar ook gewoon voor. Als-ie dat niet wil dan was het toch niet zo van levensbelang.

Door Tweakers user Taz 79, dinsdag 1 maart 2011 16:32

Ik vind dit eigenlijk wel grappig, ik zie beide kanten van het verhaal als monteur zijnde. Die van mijzelf richting de IT maar ook de kant van de meeste IT'ers richting de gebruikers (in mijn geval zijn de produktiemensen de gebruikers).
Wat mij in de erg duidelijk geworden is dat de meeste "gebruikers" hun paar vierkante meter het belangrijkste vinden van alles. Aan de andere kant van het pand mogen er bij wijze van spreken dooien vallen als hun machine/PC maar goed werkt.
Tevens is mij dan ook heel veel geleerd over een stukje communicatie, kan heel veel frustratie wegnemen ;) . En al helemaal als je net zit te eten, vraag wat het probleem is (misschien kun je het telefonisch oplossen), eet je brood op, drink je koffie op en ga gewoon even kijken, voor hetzelfde geld is het met 5 minuten opgelost. Loop je weer terug naar de kantine en verleng je je pauze met 5 minuten.
Als jij flexibel bent naar de gebruiker is de gebruiker vaak ook flexibel naar jou :) .

Reageren is niet meer mogelijk