Let op: Tweakers stopt per 2023 met Tweakblogs. In
dit artikel
leggen we uit waarom we hiervoor hebben gekozen.
Verkiezingstuig..
Wat een heerlijke tijd is het weer..
Overal zie je ineens van die slaafjes, vrijwilligers van allerlei politieke partijen staan. Ijverig proberen ze hun propaganda te slijten aan alle voorbijgangers.
Helaas snappen die mensen gewoon niet, dat als je tegen 1 van die vrijwillgers nee zegt, dat dan ook echt nee is. En dat als je eerlijk verteld dat je een andere partij kiest, vragen ze doodleuk of je toch niet even in hun folder wilt kijken. Nogmaals NEE!
En sowieso.. het hele jaar zie je er geen ruk van maar als het kabinet omvalt (wat de afgelopen jaren vaker is gebeurd dan normale verkiezingen) dan ineens gaat de machine weer draaien. Gruwelijk irritant
Overal zie je ineens van die slaafjes, vrijwilligers van allerlei politieke partijen staan. Ijverig proberen ze hun propaganda te slijten aan alle voorbijgangers.
Helaas snappen die mensen gewoon niet, dat als je tegen 1 van die vrijwillgers nee zegt, dat dan ook echt nee is. En dat als je eerlijk verteld dat je een andere partij kiest, vragen ze doodleuk of je toch niet even in hun folder wilt kijken. Nogmaals NEE!
En sowieso.. het hele jaar zie je er geen ruk van maar als het kabinet omvalt (wat de afgelopen jaren vaker is gebeurd dan normale verkiezingen) dan ineens gaat de machine weer draaien. Gruwelijk irritant
03-'10 IT'ers kennen geen honger en dorst..
Reacties
Euhm, nu staan ze voor de verkiezingen van a.s. woensdag. 
Beh! Ook goed
Blijft evengoed irritant!
"Gaat u stemmen?"
"Nee"
"Maar dat is uw democratische burgerplicht! Blablabla!"
Geschrokken doorloopt.
"Nee"
"Maar dat is uw democratische burgerplicht! Blablabla!"
Geschrokken doorloopt.
Helemaal geen plicht, maar wie niet stemt heeft nergens over te klagen natuurlijk.
Wie wel stemt, klaagt wél. Want welke politieke partij zal waarmaken wat ze opeens roepen als de verkiezingen eraan komen.
* _Apache_ gaat wel stemmen, maar wat, pff.. Het blijft lood om oud ijzer.
Wie wel stemt, klaagt wél. Want welke politieke partij zal waarmaken wat ze opeens roepen als de verkiezingen eraan komen.
* _Apache_ gaat wel stemmen, maar wat, pff.. Het blijft lood om oud ijzer.
[Reactie gewijzigd op maandag 1 maart 2010 11:42]
Vandaag campagne mensen ontweken van:
PvdA - nee ga niet op ze stemmen.
SP - zie ^
D66 - zie ^^
Laatst heb ik wel even staan praten met een meisje voor GroenLinks, want daar ga ik wel op stemmen.
PvdA - nee ga niet op ze stemmen.
SP - zie ^
D66 - zie ^^
Laatst heb ik wel even staan praten met een meisje voor GroenLinks, want daar ga ik wel op stemmen.
En was dat toevallig ook een heel mooi aantrekkelijk meisje? 
Natuurlijk 
En kreeg je toen een folder van GL of gewoon 'n papiertje met haar nummer? 
[Reactie gewijzigd op maandag 1 maart 2010 11:54]
Ik haat politiek. En ik heb een hekel aan de gemeenteraadsverkiezingen dit jaar, puur om het feit dat alleen de 'grote' mannen van een partij op de affiches staan (die in de 2e kamer zitten en niks met de gemeentes te maken hebben), in plaats van de lokale afgezanten.
Dat, en de posters staan zulke nietszeggende dingen op. Volgens mij zijn d'r wel een tiental partijen (zowel nationale als lokale) die 'betrokken' op hun poster hebben, maar geen flauw idee wat ik me daarbij voor moet stellen.
Ik denk dat de opkomst dit jaar wederom dramatisch laag zal zijn (<50%). Ikzelf ga sowieso niet stemmen, ik verhuis deze maand, en heb sowieso geen voorkeur - ik weet niet eens waar de partijen voor staan, en dat ze 'stabiel, betrokken' zijn zegt me nog minder.
En verkiezingsbeloftes? Worden nooit nagekomen, omdat zelfs als de politici er achteraan gaan, het keihard afgeschoten wordt door de oppositie.
Dat, en de posters staan zulke nietszeggende dingen op. Volgens mij zijn d'r wel een tiental partijen (zowel nationale als lokale) die 'betrokken' op hun poster hebben, maar geen flauw idee wat ik me daarbij voor moet stellen.
Ik denk dat de opkomst dit jaar wederom dramatisch laag zal zijn (<50%). Ikzelf ga sowieso niet stemmen, ik verhuis deze maand, en heb sowieso geen voorkeur - ik weet niet eens waar de partijen voor staan, en dat ze 'stabiel, betrokken' zijn zegt me nog minder.
En verkiezingsbeloftes? Worden nooit nagekomen, omdat zelfs als de politici er achteraan gaan, het keihard afgeschoten wordt door de oppositie.
@hyptonize: gewoon een foldertje 
Ik heb eigenlijk ook niks te klagen, dus hoef ik niet te stemmen.
Dat de opkomst zo laag is betekent dus dat het eigenlijk heel goed gaat in de Nederlandse gemeenten!
Misschien moet ik eens wat vaker de lokale krant lezen.
Dat de opkomst zo laag is betekent dus dat het eigenlijk heel goed gaat in de Nederlandse gemeenten!
Misschien moet ik eens wat vaker de lokale krant lezen.
[Reactie gewijzigd op maandag 1 maart 2010 12:20]
De oppositie kan zoveel afschieten als ze willen, ze kunnen toch echt niets tegenhouden op zich. Zolang er een akkoord is in de meerderheid kan een voorstel doorgeduwd worden.omdat zelfs als de politici er achteraan gaan, het keihard afgeschoten wordt door de oppositie.
Heb je dan liever dat ze continue campagne voeren?En sowieso.. het hele jaar zie je er geen ruk van
Ik heb liever dat ze continu hun werk goed doen, zodat campagne voeren overbodig wordt en de resultaten voor zich spreken...Heb je dan liever dat ze continue campagne voeren?
@TimMer
wat is de definitie van goed werk? Of eigenlijk wat is jouw definitie van goed werk?Ik heb liever dat ze continu hun werk goed doen, zodat campagne voeren overbodig wordt en de resultaten voor zich spreken...
Natuurlijk ga ik stemmen.
Op wie? Geen idee, in ieder geval niet op die irritante figuren die mij zo nodig moeten lastigvallen in het winkelcentrum en hun spandoeken in de weg zetten.
Op wie? Geen idee, in ieder geval niet op die irritante figuren die mij zo nodig moeten lastigvallen in het winkelcentrum en hun spandoeken in de weg zetten.
Je kunt je ook afvragen waarom je dit zo irritant vind. Ik moedig het juist aan dat er blijkbaar mensen zijn die gemotiveerd en idealistisch genoeg zijn om er een betere stad van te maken door te flyeren. Mensen die er daadwerkelijk in geloven. Mensen die niet alleen maar lopen te klagen maar daadwerklijk iets willen veranderen. Natuurlijk zie ik ook in dat als je door de stad loopt en je moet 100x zeggen tegen 100 mensen dat je niets van ze wilt, het irritant is. Maar dat neemt niet weg dat het feit dat er (gelukkig) nog idealisten zijn me meer waard is.
Partij van de Toekomst natuurlijk. Jammer dat ze nu alleen in Eindhoven voor de gemeenteraadsverkiezingen mee doen.....
Want kom op, het doel "Alle dagen feest, voor iedereen" is natuurlijk beter dan al die suffe dikke politieke punten van de andere partijen.
Want kom op, het doel "Alle dagen feest, voor iedereen" is natuurlijk beter dan al die suffe dikke politieke punten van de andere partijen.
Moest me vanochtend op station Den Haag HS door een stel flyeraars van diverse partijen heen worstelen. Die waren heel sneaky VOOR de krantenuitdelers van de Spits gaan staan. Dus iedereen die zijn hand al klaarhad om een krantje mee te grissen had ineens een flyer in zijn hand...
Ik heb niet eens de moeite genomen om een flyer aan te nemen. Die gasten hoor je eens per 4 jaar en dan niet meer. Als je ze nou structureel hoorde was het nog wat anders...
Begrijp me niet verkeerd: ik gun ieder zijn (politieke) overtuiging, maar van flyeren is wetenschappelijk bewezen dat het 1) niks oplevert en 2) vaak zelfs stemmen kost, als gevolg van irritatie. Komt nog bij dat vrijwel iedereen die flyers rechtstreeks in de prullenbak mikt, dus het milieu is er ook niet echt bij gebaat.
Ik heb niet eens de moeite genomen om een flyer aan te nemen. Die gasten hoor je eens per 4 jaar en dan niet meer. Als je ze nou structureel hoorde was het nog wat anders...
Begrijp me niet verkeerd: ik gun ieder zijn (politieke) overtuiging, maar van flyeren is wetenschappelijk bewezen dat het 1) niks oplevert en 2) vaak zelfs stemmen kost, als gevolg van irritatie. Komt nog bij dat vrijwel iedereen die flyers rechtstreeks in de prullenbak mikt, dus het milieu is er ook niet echt bij gebaat.
Ach ik kreeg van de VVD hier in Groningen een muntje voor een winkelkarretje, inclusief flyer natuurlijk. Niet dat het uiteindelijk mijn stem oplevert maar toch
.
Ik ga wel stemmen, maar erger me eigenlijk altijd dood aan het feit dat er na de verkiezingen zelden iets van de campagnebeloftes waargemaakt worden.
Ik ga wel stemmen, maar erger me eigenlijk altijd dood aan het feit dat er na de verkiezingen zelden iets van de campagnebeloftes waargemaakt worden.
Ik smeek u allen, ga toch vooral stemmen!
Niet persé op een partij maar lever je stembiljet blanko in aangezien bij niet stemmen je stem naar de grootste partij van dat moment gaat. Blanco stemmen geeft misschien zelfs nog een groter signaal aan de huidige huigelpartijen..
@ Bonzz.
Als jij heilig van het feit overtuigd bent dat die mensen daar uit overtuiging staan te flyeren ben je toch wel erg naïef...ooit gehoord van partijkas betalingen? Je denk toch zeker niet dat een kaWouter Bos met consorten of soortgelijken voor gratis en nop in de wind en regen gaan staan hè? Een van de weinigen die dat nog deed was meneer SP Marijnissen maar die is wijselijk uit de grote politiek vertrokken.
Niet persé op een partij maar lever je stembiljet blanko in aangezien bij niet stemmen je stem naar de grootste partij van dat moment gaat. Blanco stemmen geeft misschien zelfs nog een groter signaal aan de huidige huigelpartijen..
@ Bonzz.
Als jij heilig van het feit overtuigd bent dat die mensen daar uit overtuiging staan te flyeren ben je toch wel erg naïef...ooit gehoord van partijkas betalingen? Je denk toch zeker niet dat een kaWouter Bos met consorten of soortgelijken voor gratis en nop in de wind en regen gaan staan hè? Een van de weinigen die dat nog deed was meneer SP Marijnissen maar die is wijselijk uit de grote politiek vertrokken.
[Reactie gewijzigd op maandag 1 maart 2010 14:46]
Het is inderdaad weer zover. Zucht.
@Deathscythehell, blanco stemmen worden niet geregistreerd. Hoezo signaal? Het is dus feitelijk exact hetzelfde als niet stemmen.
Ik vind het erg jammer dat er geen partij is die zich voorneemt om helemaal niets te willen bereiken. Wat een rust zou dat geven.
Of nog beter, een partij die zich alleen beperkt tot het afschaffen van regels/belastingen/subsidies.
Okok, stoppen met dromen. Er valt alleen maar te kiezen tussen wereldverbeteraars die allemaal precies het omgekeerde bereiken van wat ze eigenlijk willen.
PS: Ik heb niets tegen wereldverbeteraars!
@Deathscythehell, blanco stemmen worden niet geregistreerd. Hoezo signaal? Het is dus feitelijk exact hetzelfde als niet stemmen.
Ik vind het erg jammer dat er geen partij is die zich voorneemt om helemaal niets te willen bereiken. Wat een rust zou dat geven.
Of nog beter, een partij die zich alleen beperkt tot het afschaffen van regels/belastingen/subsidies.
Okok, stoppen met dromen. Er valt alleen maar te kiezen tussen wereldverbeteraars die allemaal precies het omgekeerde bereiken van wat ze eigenlijk willen.
PS: Ik heb niets tegen wereldverbeteraars!
[Reactie gewijzigd op maandag 1 maart 2010 15:04]
Heel goed,
Blanco stemmen heeft nut
Of je gaat een andere partij zoeken.
Of je gaat naar een partij bijeenkomst en je stelt die beste meneer vragen waarom hij niet heeft gedaan wat hij heeft belooft. Dit kan ook per email, fax of brief.
Met andere woorden je moet deelnemen aan het politieke proces.
Veel mensen schreeuwen moord en brand over de politiek, maar verdommen het om zich in te lezen in een partij programma of zelfs een stemwijzer in vullen is al te veel werk. Ze kiezen dan maar blind een partij als ze al uberhaubt gaan stemmen.
Mensen! WORD WAKKER! Wij zijn de maatschappij (postbus 51), wij bepalen welke richting er word gekozen. In godsnaam, stem! En het maakt me echt niet uit op wie je stemt als je maar een overwogen beslissing maakt
Blanco stemmen heeft nut
Stemmen moet je op een partij doen die het meest aansluit op jouw wensen. Is die partij er niet dan ben je zelf te kritisch of te inflexibel. Heb je een partij gevonden, maar die doet niet wat ze beloven. Dan kan je 2 dingen doen:Tijdens verkiezingen voor de gemeenteraad, Europese Unie et cetera kan er ook blanco gestemd worden. Een blanco stem wordt in Nederland wel meegerekend in het opkomstpercentage, maar heeft geen invloed op de uitslag van de verkiezingen. Een blanco stem wordt namelijk gezien als een ongeldige stem.
Of je gaat een andere partij zoeken.
Of je gaat naar een partij bijeenkomst en je stelt die beste meneer vragen waarom hij niet heeft gedaan wat hij heeft belooft. Dit kan ook per email, fax of brief.
Met andere woorden je moet deelnemen aan het politieke proces.
Veel mensen schreeuwen moord en brand over de politiek, maar verdommen het om zich in te lezen in een partij programma of zelfs een stemwijzer in vullen is al te veel werk. Ze kiezen dan maar blind een partij als ze al uberhaubt gaan stemmen.
Mensen! WORD WAKKER! Wij zijn de maatschappij (postbus 51), wij bepalen welke richting er word gekozen. In godsnaam, stem! En het maakt me echt niet uit op wie je stemt als je maar een overwogen beslissing maakt
[Reactie gewijzigd op maandag 1 maart 2010 15:05]
Ik sluit me aan bij de irritatie. Van het weekend ook: verveelde meneer: 'woensdag verkiezingen, wilt u een folder?' Ik: 'Nee dank u, ik weet al op wie ik ga stemmen.'
verveelde meneer: 'Wilt u echt geen folder?'.
Toen ben ik doorgelopen, om 3! meter verderop door een verveelde dame van DEZELFDE PARTIJ aangesproken te worden: 'woensdag verkiezingen, wilt u een folder?'. Toen heb ik toch even laten weten dat ik het niet heel slim vind om binnen 3 meter van elkaar te gaan staan uitdelen, niet op te letten wie welke mensen aanspreekt (verdeel het dan onder elkaar: de een mensen die de ene kant op lopen, de ander de mensen die de andere kant op lopen), en om het af te maken ook nog maar dezelfde inhoudsloze vraag te stellen.
Ik ga gewoon netjes stemmen, ondanks al het geflyer. Tuurlijk is het goed dat er mensen de moeite nemen voor een partij, maar ondertussen moet je zelf toch ook wel weten dat het niet helpt, verstuur dan gewoon die folders huis-aan-huis (zal wel niet mogen).
De enige partijen die het nog een beetje leuk aanpakten waren de SP, die weer eens schuursponsjes in de vorm van een tomaat aanboden met de slogan 'de SP maakt schoon schip' en GroenLinks die spaarlampen stonden te slijten met een promopraatje voor de partij erbij. Alle andere partijen kwamen niet verder dan: gaat u stemmen? of wilt u een folder?
verveelde meneer: 'Wilt u echt geen folder?'.
Toen ben ik doorgelopen, om 3! meter verderop door een verveelde dame van DEZELFDE PARTIJ aangesproken te worden: 'woensdag verkiezingen, wilt u een folder?'. Toen heb ik toch even laten weten dat ik het niet heel slim vind om binnen 3 meter van elkaar te gaan staan uitdelen, niet op te letten wie welke mensen aanspreekt (verdeel het dan onder elkaar: de een mensen die de ene kant op lopen, de ander de mensen die de andere kant op lopen), en om het af te maken ook nog maar dezelfde inhoudsloze vraag te stellen.
Ik ga gewoon netjes stemmen, ondanks al het geflyer. Tuurlijk is het goed dat er mensen de moeite nemen voor een partij, maar ondertussen moet je zelf toch ook wel weten dat het niet helpt, verstuur dan gewoon die folders huis-aan-huis (zal wel niet mogen).
De enige partijen die het nog een beetje leuk aanpakten waren de SP, die weer eens schuursponsjes in de vorm van een tomaat aanboden met de slogan 'de SP maakt schoon schip' en GroenLinks die spaarlampen stonden te slijten met een promopraatje voor de partij erbij. Alle andere partijen kwamen niet verder dan: gaat u stemmen? of wilt u een folder?
Ow inderdaad helemaal mee eens.
Ik kwam laatst met 140 km/uur aanvliegen op een weg waar je 100 mag en schijnbaar voelde iemand in een rood busje zich genoodzaakt om mij hierop aan te spreken. Is z'n goed recht ! helemaal mijn schuld maar !!!
Ik heb wel een baan ! en betaal dus ZIJN ! politieke ambities, en ik was te laat en dus niet vriendelijk op mensen die mij dan maar afsnijden om hun punt duidelijk te maken. Dus dit jaar stem ik niet op zijn partijtje de STAKKER ! en dat heb ik hem ook duidelijk gemaakt.
hehe dat lucht op pff. ik heb me wel voorgenomen om wat eerder van huis te gaan zodat mijn hart leeftijd wat omhoog gaat. En ik zou graag een keer een politieke partij horen die wel over zaken nadenk die mij aangaan. En niet een laffe folder in de hand krijgen gedrukt met een commercieel praatje. Ik weet niet precies wat mijn politieke punten zijn maar moslims en de rijke armer maken of een schoner milieu is het niet.
Vertel liever wat er gaat gebeuren met de koopsubsidie of startersleningen voor alle gemeentes. Daar hebben veel mensen wat aan !
Nou ja wereld draait vast wel door ook als ik niet stem !
Ik kwam laatst met 140 km/uur aanvliegen op een weg waar je 100 mag en schijnbaar voelde iemand in een rood busje zich genoodzaakt om mij hierop aan te spreken. Is z'n goed recht ! helemaal mijn schuld maar !!!
Ik heb wel een baan ! en betaal dus ZIJN ! politieke ambities, en ik was te laat en dus niet vriendelijk op mensen die mij dan maar afsnijden om hun punt duidelijk te maken. Dus dit jaar stem ik niet op zijn partijtje de STAKKER ! en dat heb ik hem ook duidelijk gemaakt.
hehe dat lucht op pff. ik heb me wel voorgenomen om wat eerder van huis te gaan zodat mijn hart leeftijd wat omhoog gaat. En ik zou graag een keer een politieke partij horen die wel over zaken nadenk die mij aangaan. En niet een laffe folder in de hand krijgen gedrukt met een commercieel praatje. Ik weet niet precies wat mijn politieke punten zijn maar moslims en de rijke armer maken of een schoner milieu is het niet.
Vertel liever wat er gaat gebeuren met de koopsubsidie of startersleningen voor alle gemeentes. Daar hebben veel mensen wat aan !
Nou ja wereld draait vast wel door ook als ik niet stem !
@EjjE101
Koopsubsidie of Startersleningen zijn meer punten voor de landspolitiek en niet voor de gemeente politiek. Op dit moment gaan we naar de stembus voor de gemeenteverkiezingen en jouw stem zou jouw lokale mening moeten weergeven.
Maar als je echt wil weten wat er gebeurt mbt tot koopsubside of startersleningen, mail de verschillende partij-en.
Koopsubsidie of Startersleningen zijn meer punten voor de landspolitiek en niet voor de gemeente politiek. Op dit moment gaan we naar de stembus voor de gemeenteverkiezingen en jouw stem zou jouw lokale mening moeten weergeven.
Maar als je echt wil weten wat er gebeurt mbt tot koopsubside of startersleningen, mail de verschillende partij-en.
Heerlijk, al die slappe excusen van mensen die niet willen toegeven dat ze nog nooit een partijprogramma hebben doorgelezen, en maar klagen 
Zouden de mensen die geen aansluiting kunnen vinden bij welke partij dan ook misschien thuis willen blijven op 3 maart? Bij voorbaat dank. Wordt mijn stem ook wat meer waard.
Goed werk leveren zodat er geen campagne hoeft te komen, werkt natuurlijk niet. Met name de kleinere partijen zullen dan altijd meer vertegenwoordigd willen zijn in de gemeente of tweede kamer en ook is de waardering voor een politieke partij natuurlijk subjectief; het CDA zou in hun ogen perfect werk kunnen leveren, terwijl ik bij wijze van spreken maar begin te overwegen te emigreren.
Overigens is een lage opkomst altijd zogenaamd te wijten aan de oh-zo-luie burger; met een blanco stem gun je de politiek die gemakzuchtige argumentatie niet, ook al heeft het op de uiteindelijke verdeling van politieke macht geen effect.
Die flyertjes mogen ze ook van mij wat terughoudender mee zijn, duidelijk is dat veel mensen er niet van gediend zijn. Ga liever de discussie aan met zwevende kiezers zoals ikzelf. Van mij mogen de partijleden nog wel zichtbaarder zijn, zolang ze maar niet pushen. Helaas ben ik ze alleen tegengekomen in een gemeente waar ik niet mag stemmen.
Goed werk leveren zodat er geen campagne hoeft te komen, werkt natuurlijk niet. Met name de kleinere partijen zullen dan altijd meer vertegenwoordigd willen zijn in de gemeente of tweede kamer en ook is de waardering voor een politieke partij natuurlijk subjectief; het CDA zou in hun ogen perfect werk kunnen leveren, terwijl ik bij wijze van spreken maar begin te overwegen te emigreren.
Overigens is een lage opkomst altijd zogenaamd te wijten aan de oh-zo-luie burger; met een blanco stem gun je de politiek die gemakzuchtige argumentatie niet, ook al heeft het op de uiteindelijke verdeling van politieke macht geen effect.
Die flyertjes mogen ze ook van mij wat terughoudender mee zijn, duidelijk is dat veel mensen er niet van gediend zijn. Ga liever de discussie aan met zwevende kiezers zoals ikzelf. Van mij mogen de partijleden nog wel zichtbaarder zijn, zolang ze maar niet pushen. Helaas ben ik ze alleen tegengekomen in een gemeente waar ik niet mag stemmen.
@B0B
Ik stel voor dat partijen worden beloond/afgestraft op basis van échte prestaties, niet van zoete woordjes in een verkoopdocument. Waarom niet gewoon kijken naar zaken die je aan het hart gaan en hoe de verschillende partijen met die zaken omgaan?
Ik stel voor dat partijen worden beloond/afgestraft op basis van échte prestaties, niet van zoete woordjes in een verkoopdocument. Waarom niet gewoon kijken naar zaken die je aan het hart gaan en hoe de verschillende partijen met die zaken omgaan?
ach het kan allemaal erger, mijn vader zit in het bestuur van de tennisvereniging van een dorpje, en daar zijn ze al een jaar of 10 bezig om een nieuwe tennisbaan + kantine te krijgen, uiteindelijk is het nu zover dankzij een aparte commissie en veel inzet van vrijwilligers (de gemeente heeft vooral uitgeblonken in niets doen en tegenwerken) dat het er eindelijk zover gaat komen. Kregen we afgelopen vrijdag een blaadje in de bus met de tekst dat we op het CDA moesten stemmen omdat zij er persoonlijk voor hadden gezorgd dat we een nieuwe tennisbaan krijgen in dat gat....
Zo lang ze niet de boel besodemieteren mogen ze van mij zoveel folders uitdelen als ze willen, maar stemmen proberen te winnen door bs te verkondigen...
Zo lang ze niet de boel besodemieteren mogen ze van mij zoveel folders uitdelen als ze willen, maar stemmen proberen te winnen door bs te verkondigen...
[Reactie gewijzigd op maandag 1 maart 2010 17:36]
@LuCarD
Wat als je bijvoorbeeld VVD zou willen stemmen maar het niet bouwen van kerncentrales en het afkappen van de JSF je heel erg aan het hart gaat?
Of PVDA wilt stemmen maar juist wilt dat er windmolens gebouwd worden? (de lokale PVDA wil dat hier verbieden).
Of D66 wilt stemmen maar je ziet hoe legale softdrugs het leven van je vrienden kapot heeft gemaakt? of, of, of....
Ok, ik schets hierboven wat situaties die misschien niet helemaal relevant zijn, maar je kunt je wellicht voorstellen dat dit soort dingen voorkomen.
Je kunt dan iemand kritisch of inflexibel noemen, ik zou eerder zeggen dat je dan màg klagen. Als je stil in een hoekje gaat zitten wordt je stem ook nooit gehoord. Maar goed, je hebt vast een véél beter idee over hoe je daarmee om kunt gaan.
Ik heb in elk geval alle begrip voor mensen die niet gaan stemmen omdat ze gewoonweg niet kunnen kiezen. Dat is altijd nog beter dan dom volgen en op dezelfde partij stemmen als je ouders of je vrienden.
PS: Zelf ga ik wel stemmen, maar het is toevallig mazzel hebben dat er hier één partij is waar ik niet op essentiële punten mee van mening verschil.
Dat is makkelijk argumenteren zeg. En wat zeg je tegen iemand die wel deelneemt aan het politieke proces maar nog steeds op essentiële punten van mening verschilt met alle politieke partijen?Stemmen moet je op een partij doen die het meest aansluit op jouw wensen. Is die partij er niet dan ben je zelf te kritisch of te inflexibel.
Wat als je bijvoorbeeld VVD zou willen stemmen maar het niet bouwen van kerncentrales en het afkappen van de JSF je heel erg aan het hart gaat?
Of PVDA wilt stemmen maar juist wilt dat er windmolens gebouwd worden? (de lokale PVDA wil dat hier verbieden).
Of D66 wilt stemmen maar je ziet hoe legale softdrugs het leven van je vrienden kapot heeft gemaakt? of, of, of....
Ok, ik schets hierboven wat situaties die misschien niet helemaal relevant zijn, maar je kunt je wellicht voorstellen dat dit soort dingen voorkomen.
Je kunt dan iemand kritisch of inflexibel noemen, ik zou eerder zeggen dat je dan màg klagen. Als je stil in een hoekje gaat zitten wordt je stem ook nooit gehoord. Maar goed, je hebt vast een véél beter idee over hoe je daarmee om kunt gaan.
Ik heb in elk geval alle begrip voor mensen die niet gaan stemmen omdat ze gewoonweg niet kunnen kiezen. Dat is altijd nog beter dan dom volgen en op dezelfde partij stemmen als je ouders of je vrienden.
PS: Zelf ga ik wel stemmen, maar het is toevallig mazzel hebben dat er hier één partij is waar ik niet op essentiële punten mee van mening verschil.
@Tim
Mijn punt was dat mensen klagen zonder inhoudelijk te weten waar de partijen voor staan, je hebt uiteraard gelijk dat een partij zich profileert door de keuzes die zij maakt
Mijn punt was dat mensen klagen zonder inhoudelijk te weten waar de partijen voor staan, je hebt uiteraard gelijk dat een partij zich profileert door de keuzes die zij maakt
Ik stem niet juist omdat het geen zin heeft, meerdere partijen hebben goede punten en idealen en of ze nou wel of niet legitiem zijn je hebt altijd een meerderheid nodig om ze te kunnen laten uitvoeren hierdoor worden er altijd concessies gemaakt. Die laten zien dat goede punten en idealen niets voorstellen op dat punt en ze snel te grabbel worden gegooid.
Partijen die geen concessies doen PVV en SP bijvoorbeeld blijven gedoemd tot de oppositie.
Daarom heerst het midden al decennia lang en heeft het in mijn ogen geen zin om te stemmen. Punt 2 we zijn een getrapte democratie wat letterlijk betekend zoals met onze europese grondwet, dat als zaken te precair zijn ze zo over onze hoofden worden besloten dus nee mijn stem telt niet.
Partijen die geen concessies doen PVV en SP bijvoorbeeld blijven gedoemd tot de oppositie.
Daarom heerst het midden al decennia lang en heeft het in mijn ogen geen zin om te stemmen. Punt 2 we zijn een getrapte democratie wat letterlijk betekend zoals met onze europese grondwet, dat als zaken te precair zijn ze zo over onze hoofden worden besloten dus nee mijn stem telt niet.
Onbegrijpelijk dat er mensen zijn die niet gaan stemmen... Stemmen is een luxe. Je moet je vrijheden niet "for granted" nemen... Stem dan blanco, in ieder geval als teken dat je het je vrijheid waardeert.
Overigens kun je ondanks de "getrapte democratie" voor alle lagen van bestuur gewoon stemmen.
Overigens kun je ondanks de "getrapte democratie" voor alle lagen van bestuur gewoon stemmen.
@LuCarD
- mensen die niet willen luisteren naar een van hun afwijkende mening
- manier van besluitvorming binnen de partij, in naam democratisch, maar wat er op de agenda komt te staan, en waarover dus gestemd wordt, word bepaald door een kleine groep. Effectief gezien bepaalt die kleine groep dus de standpunten van de partij.
- niet innemen van een ferm standpunt over bepaalde zaken, juist omdat er steeds over gestemd wordt. Men heeft geen duidelijk standpunt en is bereid op bij het maken van compromissen alles in te leveren zodat ze effectief geen ruggegraat hebben.
- De volkomen foute keuzes die ze hebben gemaakt sinds 1994 juist op punten waar men wel positieve invloed had kunnen hebben.
KAdrifter, dat klinkt typisch als CDA.
Dat heb ik dus geprobeerd. De principes van de partij waar ik me bij aansloot steun ik nog steeds, maar de partij zelf niet meer. Ik ben afgeknapt opStemmen moet je op een partij doen die het meest aansluit op jouw wensen. Is die partij er niet dan ben je zelf te kritisch of te inflexibel. Heb je een partij gevonden, maar die doet niet wat ze beloven. Dan kan je 2 dingen doen:
Of je gaat een andere partij zoeken.
Of je gaat naar een partij bijeenkomst en je stelt die beste meneer vragen waarom hij niet heeft gedaan wat hij heeft belooft. Dit kan ook per email, fax of brief.
Met andere woorden je moet deelnemen aan het politieke proces.
- mensen die niet willen luisteren naar een van hun afwijkende mening
- manier van besluitvorming binnen de partij, in naam democratisch, maar wat er op de agenda komt te staan, en waarover dus gestemd wordt, word bepaald door een kleine groep. Effectief gezien bepaalt die kleine groep dus de standpunten van de partij.
- niet innemen van een ferm standpunt over bepaalde zaken, juist omdat er steeds over gestemd wordt. Men heeft geen duidelijk standpunt en is bereid op bij het maken van compromissen alles in te leveren zodat ze effectief geen ruggegraat hebben.
- De volkomen foute keuzes die ze hebben gemaakt sinds 1994 juist op punten waar men wel positieve invloed had kunnen hebben.
KAdrifter, dat klinkt typisch als CDA.
@LuCarD
Om een korte reactie te geven de koopsubsidie helemaal mee eens zat ik ook fout. de starterslening daar in tegen wordt per gemeente geregeld.
Om een korte reactie te geven de koopsubsidie helemaal mee eens zat ik ook fout. de starterslening daar in tegen wordt per gemeente geregeld.
maar van flyeren is wetenschappelijk bewezen dat het 1) niks oplevert.
Door T.net user The Eagle, maandag 01 maart 2010 13:37
Dat is onzin, ik zit zelf in de marketing en flyeren is wel degelijk effectief.
Als het niet effectief zou zijn stonden ze ook niet massaal te flyeren, zo slim zijn ze ook nog wel.
Door T.net user The Eagle, maandag 01 maart 2010 13:37
Dat is onzin, ik zit zelf in de marketing en flyeren is wel degelijk effectief.
Als het niet effectief zou zijn stonden ze ook niet massaal te flyeren, zo slim zijn ze ook nog wel.
Reageren is niet meer mogelijk